Pakartotinis greičio viršijimas – tai vienas rimčiausių eismo taisyklių pažeidimų, kuris dažnai kelia ne tik pavojų kitų eismo dalyvių saugumui, bet ir gali turėti labai rimtų teisinių pasekmių. Šiandien, kai keliuose nuolat didėja transporto srautai, o greičio matuokliai tampa vis išmanesni, vairuotojams vis dažniau tenka susidurti su administracinėmis baudomis už greičio viršijimą. Tačiau kai toks pažeidimas padaromas ne pirmą kartą – situacija pasikeičia kardinaliai.
Toliau šiame straipsnyje aptarsime, kas laikoma pakartotiniu greičio viršijimu, kokios baudos ir sankcijos taikomos, kokios yra vairuotojo teisių praradimo rizikos bei ką svarbu žinoti siekiant išvengti pakartotinių nusižengimų.

Kas yra pakartotinis greičio viršijimas?
Teisinis apibrėžimas
Pagal Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodeksą (ANK), pakartotinis greičio viršijimas – tai situacija, kai vairuotojas per tam tikrą laikotarpį (paprastai 12 mėnesių) pakartotinai viršija leistiną greitį, už ką jam jau anksčiau buvo skirta administracinė nuobauda. Tai reiškia, kad jeigu vairuotojas buvo nubaustas už greičio viršijimą, o per vienerius metus padaro tą patį pažeidimą, jo veiksmai laikomi pakartotiniais.
Tokiu atveju taikomos ne tik griežtesnės baudos, bet ir papildomos sankcijos – gali būti atimta teisė vairuoti, o kai kuriais atvejais – net konfiskuotas automobilis, jeigu pažeidimas laikomas labai pavojingu.
Kokios baudos skiriamos už pakartotinį greičio viršijimą?
Nedidelis greičio viršijimas
Jeigu greitis viršijamas nuo 10 iki 20 km/val., už pirmą kartą dažniausiai skiriamas įspėjimas arba bauda iki 60 eurų. Tačiau jeigu toks pažeidimas padaromas pakartotinai per metus, bauda gali siekti nuo 60 iki 140 eurų. Be to, policijos pareigūnai gali nuspręsti, kad toks elgesys rodo sistemingą taisyklių nepaisymą, todėl ateityje vairuotojas gali būti pažymėtas kaip rizikingas.
Vidutinis greičio viršijimas
Kai greitis viršijamas 20–30 km/val. ribose, pirmą kartą skiriama bauda nuo 60 iki 120 eurų. Už pakartotinį pažeidimą – bauda gali išaugti iki 230 eurų, o vairuotojas taip pat rizikuoja netekti teisės vairuoti nuo 1 iki 3 mėnesių. Ši sankcija ypač dažnai taikoma, kai greitis viršijamas gyvenvietėje, kur pėsčiųjų eismas yra intensyvus.
Didelis greičio viršijimas
Jei greitis viršijamas daugiau kaip 30 km/val., bet mažiau nei 50 km/val., baudos tampa ženkliai didesnės – nuo 170 iki 230 eurų. Pakartotinis greičio viršijimas tokiu atveju gali užtraukti teisės vairuoti atėmimą nuo 3 iki 6 mėnesių, priklausomai nuo aplinkybių. Policijos pareigūnai vis dažniau pasitelkia automatinius greičio matuoklius, todėl net vienas neatsargus momentas gali baigtis rimtomis pasekmėmis.
Labai didelis greičio viršijimas
Jeigu greitis viršijamas daugiau nei 50 km/val., už pirmą kartą taikoma bauda nuo 450 iki 550 eurų bei teisės vairuoti atėmimas nuo 1 iki 6 mėnesių. Pakartotinai padarius tokį pažeidimą per metus, teisių atėmimas gali būti pratęstas iki 12 mėnesių, o kai kuriais atvejais gali būti pradėta administracinė ar net baudžiamoji byla, jei vairuotojas sukėlė avariją ar pavojų kitiems eismo dalyviams.
Vairuotojo teisių atėmimas – dažna pasekmė
Kada atimamos vairuotojo teisės?
Teisės vairuoti dažniausiai atimamos, kai greitis viršijamas daugiau nei 30 km/val. pakartotinai per metus. Ypač griežtos sankcijos taikomos tiems, kurie viršija greitį daugiau nei 50 km/val. gyvenvietėje. Tokiais atvejais ne tik prarandama teisė vairuoti, bet ir tenka atlikti papildomus vairavimo kursus, iš naujo laikyti teorijos bei praktikos egzaminus.
Kaip susigrąžinti vairuotojo pažymėjimą?
Jeigu teisės buvo atimtos dėl pakartotinio greičio viršijimo, norint jas atgauti, būtina:
sulaukti nuobaudos galiojimo pabaigos (pvz., 6 ar 12 mėn.);
išklausyti papildomus kursus apie Kelių eismo taisykles ir saugų vairavimą;
iš naujo išlaikyti teorijos bei praktikos egzaminus „Regitroje“.
Taigi, pakartotinis greičio viršijimas nėra tik piniginė bauda – tai gali reikšti ilgam prarastą galimybę sėsti už vairo.
Kaip išvengti pakartotinių pažeidimų?
1. Naudokite greičio ribotuvus ir įspėjimo sistemas
Daugelyje šiuolaikinių automobilių yra įmontuotos greičio ribojimo ar įspėjimo funkcijos. Jos padeda vairuotojui laiku pastebėti, kai viršijamas leistinas greitis. Taip galima išvengti ne tik baudų, bet ir pavojingų situacijų.
2. Sekite kelio ženklus ir eismo sąlygas
Dažna greičio viršijimo priežastis – neatidumas. Vairuotojai nepastebi kelio ženklų arba pamiršta, kad įvažiavo į gyvenvietę. Todėl verta nuolat stebėti ženklus ir prisiminti, jog kai kuriose vietose greitis ribojamas net iki 30 km/val.
3. Pasitikrinkite savo baudos istoriją
Norint išvengti pakartotinio nusižengimo statuso, svarbu žinoti, ar esate anksčiau baustas už greičio viršijimą. Tai galima padaryti prisijungus prie e-paslaugų portalo arba per Lietuvos policijos eismo įvykių registrą. Jei nuo pirmos baudos praėjo mažiau nei metai – būtina vairuoti ypač atsargiai.
4. Laikykitės „saugumo buferio“
Kai kurių ekspertų teigimu, verta nustatyti asmeninį „saugumo buferį“ – pvz., važiuoti 5 km/val. mažiau nei leistina riba. Tai padeda išvengti netyčinio viršijimo dėl spidometro paklaidų ar netolygaus kelio paviršiaus.
Ką dar svarbu žinoti apie pakartotinį greičio viršijimą?
Automatiniai matuokliai fiksuoja be išlygų
Automatiniai greičio matuokliai šiandien įrengiami tiek miestų gatvėse, tiek užmiestyje. Jie veikia 24 valandas per parą ir neturi „žmogiško faktoriaus“, todėl jokios nuolaidos ar paaiškinimai, kad „važiavote tik trumpam greičiau“, nebus priimami. Kiekvienas pažeidimas fiksuojamas automatiškai ir perduodamas policijai.
Pakartotinis pažeidimas gali būti registruotas net kitame mieste
Daugelis vairuotojų mano, kad jei jie nusižengė skirtinguose regionuose, pažeidimai „nesusisumuoja“. Tačiau tai netiesa – visoje šalyje duomenys kaupiami centralizuotai, todėl net jei pirmas pažeidimas buvo padarytas Kaune, o antras – Vilniuje, tai vis tiek laikoma pakartotiniu.
Išvada
Pakartotinis greičio viršijimas – tai ne tik finansinė našta, bet ir rimtas įspėjimas apie vairavimo kultūros trūkumą. Tokie nusižengimai rodo, kad vairuotojas linkęs nepaisyti taisyklių, o tai kelia pavojų tiek jam pačiam, tiek aplinkiniams. Griežtesnės sankcijos – nuo didesnių baudų iki teisės vairuoti atėmimo – yra skirtos tam, kad keliuose būtų saugiau visiems.
Atsakingas vairavimas, dėmesingumas ir pagarba kitiems eismo dalyviams – tai geriausia prevencija nuo bet kokių pažeidimų. Galiausiai, visada verta prisiminti, kad keliuose svarbiausia ne greitis, o saugumas.


